GCB viert 20-jarig jubileum met een symposium, nieuwe website en huisstijl

In januari van dit jaar was het twintig jaar geleden dat het Groningen Congres Bureau werd opgericht. Dit vooruitzicht was in 2015 een mooie aanleiding om de GCB-website en huisstijl te vernieuwen en een bedrijfsfilm te laten maken. Het GCB-symposium in 2016 was ook wat groter van opzet dan de voorgaande edities. Bijna driehonderd mensen bezochten MartiniPlaza in februari 2016 tijdens het jubileumsymposium over congresseren in Groningen. Hier werd de nieuwe huisstijl en bedrijfsfilm voor het eerst getoond aan het publiek.

GCB logo

Het had allemaal wat voeten in aarde. Het bedrijf We Shoot It werd ingehuurd om de bedrijfsfilm te maken en in de hectiek van een druk congresjaar waren er fotoshoots en filmshots op diverse locaties. De GCB-dames beklommen voor deze film zelfs de Martinitoren. Er werd voor het eerst bedrijfskleding gepast en aangeschaft. Het nieuwe GCB-logo werd gekozen uit meer dan tweehonderd inzendingen via een online ontwerpwedstrijd, waarna kiezen best moeilijk was. En dit logo werd weer medebepalend voor de kleurstelling van de nieuwe website.

_MG_5227

Directeur Mariska Pater werkt al sinds 1999 bij het Groningen Congres Bureau, dat drie jaar eerder werd opgericht door de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Gemeente Groningen. Jaap Westerhuijs was de eerste kartrekker. Hij wist drie extra partners te binden aan het GCB: het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Hanzehogeschool Groningen en de Provincie Groningen. Met de steun van deze vijf partners groeide het aantal congressen snel en daarmee ook de bezetting op kantoor. Vooral de combinatie met de Rijksuniversiteit zorgde voor veel wetenschappelijke congressen in Groningen en omgeving. Het GCB verwierf in 2003 de status van erkend professioneel congresorganisator (PCO). Tien jaar daarna nam Jaap Westerhuijs afscheid en Mariska Pater nam het roer van hem over. Een zesde personeelslid kwam erbij en er werd een professionaliseringsslag doorgevoerd. Het GCB werkt nu veel meer digitaal en met een nieuw klantvolgsysteem en een internationale congresdatabase. Nu ook de website en de huisstijl vernieuwd zijn, kan het GCB weer jaren vooruit en zich focussen op waar het ijzersterk in is: congressen perfect (mede-)organiseren.

-Link film: https://youtu.be/vVWt0BUK8uI

-Link symposium: https://youtu.be/89gmewAufU8

 

Tekst Margot Spee

admin